array(4) { [0]=> string(39) "/wp-content/uploads/2018/11/seo-sea.png" [1]=> int(1280) [2]=> int(720) [3]=> bool(false) }

SEO & SEA (Google Ads), samen de ideale digitale marketing mix

SEO, Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie is dé manier om meer bezoekers naar je website te krijgen. Met relatief weinig middelen kan je ervoor zorgen dat jouw website bezoekers krijgt. Daar tegenover staat Search Engine Advertising (SEA) of zoekmachine adverteren via Google Ads (voorheen Adwords). Dit is het advertentieplatform van Google waarmee je, door simpelweg te betalen, bezoekers naar je website kan leiden. Samen kunnen SEO & SEA de ideale mix vormen om meer uit je website te halen. Lees hieronder meer over hoe je dit doet en waar je rekening mee moet houden.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization wat valt onder zoekmachinemarketing. Het is de kunst van het hoog laten scoren van een pagina in de organische resultaten van een zoekmachine op een vooraf bepaald zoekwoord. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit vier pijlers: content, linkstructuur, techniek en autoriteit. Zijn deze pijlers geoptimaliseerd, dan is er een reële kans dat je goed gevonden wordt in de zoekmachine(i.e. Google of Bing). Lees hieronder inhoudelijk meer over de pijlers. Wil je direct meer weten over Google Ads? Klik dan hier.

Content

“Content is king” wordt er wel eens gezegd. Nu is dat waar, maar wanneer je veel content schrijft en deze content heeft vervolgens geen richting of doel dan levert het vaak weinig op. Het is om die reden dat zoekwoordonderzoek nodig is om te bepalen waar mensen op zoeken. Vervolgens dient een webpagina op zo’n manier ingedeeld te worden dat deze goed leesbaar wordt voor een zoekmachine. Je metagegevens, on page factoren en je linkstructuur zijn hierbij van belang.

Metagegevens

De metagegevens van een webpagina zijn niet direct zichtbaar op de pagina. Deze gegevens worden gebruikt door zoekmachines (i.e. Google, Bing) om te bepalen wat er op de pagina staat en in welk land de pagina getoond moet worden. De belangrijkste metagegevens voor SEO zijn de title tag, URL en de meta omschrijving.

Title tag

De Title tag (of titel) van een pagina is één van de belangrijkste factoren voor een zoekmachine om te bepalen wat er op een pagina staat. Daarnaast wordt deze titel (meestal) gebruikt in de SERP ofwel de zoekmachine resultaten pagina. De titel wordt in Google en Bing gekenmerkt door de blauwe kleur. Zorg ervoor dat het onderwerp van je pagina zo duidelijk mogelijk naar voren in je title tag.

De URL

Je URL ofwel de Uniform Resource Locator is voor een zoekmachine de locatie waar jouw informatie te vinden is. Ook hier is het van belang dat je URL overeenkomt met de inhoud van je pagina. Zorg ervoor dat je URL in lijn is met het onderwerp van de pagina en overeenkomende woorden bevat die ook in je Title tag voorkomen.

Meta omschrijving

Hoewel de meta omschrijving niet wordt meegenomen in de bepaling van de zoekmachine resultaten pagina is deze wel van belang. Door ervoor te zorgen dat je een verzorgde en opvallende omschrijving hebt die in lijn is met het onderwerp van de pagina zorg je ervoor dat er meer mensen klikken op jouw resultaat.

On page factoren

Als je denkt dat alleen maar tekst voldoende is voor een hoge positie in Google, dan heb je het mis. Meerdere factoren tezamen zorgen ervoor dat je hoger komt in Google. Headers, tekst, plaatjes en andere vormen van content zorgen er samen voor dat een zoekmachine beter begrijpt waar je pagina over gaat.

Headers

Een header (h1, h2, h3) wordt door zoekmachines gebruikt om structuur in een pagina te maken. De header 1 komt daarbij altijd bovenaan de pagina en omschrijft (bij voorkeur) in slechts enkele woorden waar de pagina over gaat. De header 2 en 3 zorgen voor de rest van de structuur. Zorg ervoor dat de pagina een logische opbouw heeft van boven naar beneden. Sla nooit een header over.

Tekst

Wanneer je een pagina opmaakt wordt iedere header in principe begeleid door een stukje tekst of een paragraaf. Net als in een boek gaat de tekst die onder een header (of kopje) staat over hetgeen dat in de header staat. Voor een zoekmachine is het verstandig om een minimum aantal woorden van 300 per pagina aan te houden. Wil je beter gevonden worden op een specifiek onderwerp (zoals SEO SEA), gebruik dan meer woorden zoals in dit artikel (2000+ woorden). Verder is het van belang dat je niet voor zoekmachines schrijft maar voor mensen en dat je duidelijke heldere zinnen gebruikt met niet al te veel komma’s.

Plaatjes

Ook plaatjes zijn belangrijk in een pagina. Een pagina wordt een visueel aantrekkelijker van waardoor lezers mogelijk langer blijven hangen op een pagina. Ook zorgt een plaatje voor een extra optimalisatie mogelijkheid. Je kan de zogenaamde alt tag van een plaatje gebruiken om aan de zoekmachine duidelijk te maken dat de pagina over het door jou gekozen onderwerp.

Linkstructuur

Naast de metagegevens en de on page factoren is ook de linkstructuur van je website voor een zoekmachine van belang. Zoekmachines werken veelal op basis van links. Hoe meer links een pagina heeft hoe belangrijker deze wordt geacht door een zoekmachine. Zorg er daarom bij voorkeur voor dat je een (belangrijke) pagina altijd linkt vanuit je menu. Kan of wil je dit niet, gebruik dan de footer. Waar mogelijk link je ook naar andere pagina’s in de tekst. Schrijf je een heel lang artikel dan kan je ook intern linken om mensen sneller door een pagina te laten navigeren (zoals je in dit artikel ziet).

Techniek

De derde pilaar waar je bij SEO rekening mee moet houden is techniek. De meeste CMS systemen zoals Drupal, WordPress en Magento voorzien al in een heel groot gedeelte van de standaarden die voor een zoekmachine nodig zijn. Elementen als een canonical tag, hreflang, title tag, meta description en andere meta tags zijn correct ingesteld. Een technisch goed werkende website zorgt ervoor dat zoekmachines sneller een website kunnen crawlen.

Snelheid

Snelheid is de nieuwe koning als het gaat om SEO en is steeds belangrijker. Een gebruiker wil niet meer wachten op een respons van een website. Hoe sneller je website hoe hoger de conversie is al uit verschillende onderzoeken gebleken. Het technisch optimaliseren van een website is daarmee belangrijker geworden dan ooit en levert, als het goed is, ook direct wat op.

Autoriteit

De laatste pilaar waar SEO in grote lijnen op rust is autoriteit. Met autoriteit bedoelen we het aantal en de kwaliteit van de inkomende links. Hoe hoger de kwaliteit van de links en des te meer je van dit soort linkjes hebt, des te hoger zal een zoekmachine je plaatsen in zijn resultaten. Links dienen volgens o.a. Google op een natuurlijke wijze te worden gegenereerd door kwalitatief hoge content te creëren waar andere websites naar linken. In de praktijk is dit een uitdaging en kunnen er ook linkjes worden gegenereerd door actief te linkbuilden.

SEO samengevat

SEO is een duurzame investering in jouw website. Als de genoemde elementen eenmaal goed zijn ingericht dan begrijpt een zoekmachine waar je website over gaat. Werk je daarnaast continue aan je autoriteit dan is de kans dat je hoog in Google komt, meer dan aanwezig. Hoger in Google kom je door ook te adverteren. Lees daarover hieronder meer.

Wat is Google Ads?

Google Ads is het advertentieplatform van Google (en de reden waarom deze zoekmachine zoveel geld verdient). Het biedt adverteerders de mogelijkheid om advertenties te tonen wanneer mensen zoeken naar een bepaald product of dienst.

Google Ads voorbeeld

Stel, er is iemand die graag een nieuwe hengel wil kopen. Hij of zij zal dan de zoekmachine van Google openen en zoeken op “hengel kopen”. Vervolgens heeft hengelsportzaak Snoek de mogelijkheid een advertentie te tonen precies op het moment dat iemand dit intoets. Op die manier zorg je er als adverteerder voor dat je zeer relevante bezoekers naar je website trekt.
 

Hoe werkt Google Ads?

Het advertentieplatform is op zo’n manier ingericht dat je eenvoudig je advertentiecampagne kan creëren. Kritische nood en tevens de reden waarom je altijd een expert moet inhuren om een campagne op te zetten en moet laten beheren is dat de eenvoud ook een valkuil is. Voor Google is er alles aan gelegen om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk geld spendeert via het platform. De standaardinstellingen voor campagnes zijn dan ook zo ingesteld dat dit gebeurt. Dit is echter niet altijd even rendabel.

De indeling van het platform kent meerdere opeenvolgende niveaus die gezamenlijk tot een rendabele online marketing campagne kunnen leiden. De niveaus zijn op te delen in Campagnes, AdGroups, Advertenties en Zoekwoorden.

Campagnes

Maak je een campagne aan dan heb je binnen Google Ads de mogelijkheid om te kiezen tussen een Search campagne, een display campagne of een combinatie van de twee. Wij kiezen bij voorkeur altijd één van de vormen. Dus of een Search campagne of een display campagne en geen combinatie. Hiermee houden we meer grip het Google Ads systeem. Verder heb je de mogelijkheid om een korte campagne te maken die tijdelijk loopt of je kiest voor een always-on campagne.

Search Campagne

Een search campagne houdt in dat je alleen in de Google zoekmachine adverteert. Wanneer iemand in Google een zoekopdracht intoetst die overeenkomt met de zoekwoorden waar jij je op richt dan wordt jouw advertentie getoond.

Display Campagne

Bij een display campagne maak je gebruik van het Google Display netwerk. Duizenden websites zijn onderdeel van dit netwerk. Kleine websites maar ook websites als NOS.nl, NU.nl en Funda.nl. Je hebt de mogelijkheid om jouw advertentie of banner te laten zien in dit netwerk. Dit kan op basis van zoekwoorden maar ook op basis van remarketing of demografische eigenschappen van een gebruiker.

Ad Groups

Binnen elke campagne kan je één of meerdere Ad Groups hebben. Binnen een Adgroup bepaal je welke advertenties je toont en op welke zoekwoorden je gaat adverteren. In de meeste gevallen is het aan te raden, wanneer je een Search Campagne opzet, de Ad Groups zo in te richten dat ze overeenkomen met de structuur van je website. Dit maakt beheer overzichtelijker en eenvoudiger.

Advertenties

Advertenties zijn er binnen het Google Ads platform in verschillende vormen. Maar je gebruik van een search campagne dan bestaat een advertentie uit alleen tekst. De advertentie is opgebouwd uit 3 elementen die overeenkomen met de metagegevens van een website. Je geeft je advertentie een titel, een URL en een omschrijving die zichtbaar wordt wanneer jouw advertentie wordt getriggerd. Ook is het mogelijk om extensies te laden. Hoe meer en hoe beter je je advertenties inricht, hoe meer er zichtbaar wordt.

Zoekwoorden

Het laatste element waar Google Ads uit bestaat is zijn de zoekwoorden. Op welke woorden wil jij dat jouw advertentie wordt getoond? Dat bepaal je hier. Wil je bijvoorbeeld dat je advertentie alleen wordt getoond op het woord WordPress webdesign zorg er dan voor dat je het woord tussen haken invoert: [wordpress webdesing]. Wil je breder gevonden worden, zorg er dan voor dat je het woord design zonder haken invoert. Het is aan te raden om per AdGroup ongeveer 15 woorden te gebruiken. In de loop der tijd bepaal je aan de hand van de resultaten welke zoekwoorden voor jouw business werken. Woorden die niet werken sluit je uit. Dit is een continu proces.

Tip: zorg er altijd (maar dan ook altijd) voor dat je conversietracking goed is ingesteld. Zonder deze functie weet je simpelweg niet waar je geld naartoe gaat en of je geld verdient aan de zoekwoorden die je target.

Waarom gaan SEO en Google Ads goed samen?

Nu je meer weet over SEO en begrijpt waarom Google Ads een zeer efficiënt systeem kan zijn is de vraag waarom ze samen zo goed bij elkaar passen.

Het korte antwoord hierop is omdat je met Google Ads goed kan bepalen met welke woorden je geld verdient. Deze woorden gebruik je vervolgens in je SEO strategie. Op die manier zorg er je ervoor dat je niet alleen via de betaalde manier (Google Ads) maar ook via de organische manier (SEO) betalende bezoekers naar je website trekt.

SEO & SEA voorbeeld

Je adverteert al enige tijd breed op het woord schoorsteenveger. Na een analyse van je Search Terms zie je dat er 80% van alle conversies binnenkomt op het woord schoorsteenveger inhuren. Dit betekent dat je (als het goed is) geld verdient aan dit woord. Vanuit een SEO oogpunt is het vervolgens van belang dat je gevonden gaat worden op deze woordcombinatie. In veel gevallen betekent dit een aparte pagina aanmaken die geheel is toegespitst op dit onderwerp. Na verloop van tijd wordt je gegarandeerd organisch goed gevonden op deze woorden!
 

Meer weten?

Wil je na het lezen van dit artikel meer weten over SEO & SEA of wil je graag meer informatie over Google Ads uitbesteden of onze SEO diensten? Neem dan contact met ons op! We staan je graag te woord.

« Terug