Oval Created with Sketch.

Inbound Marketing

Een mooie website is leuk. Maar een website zou meer moeten zijn dan alleen een mooi plaatje,. Inbound marketing helpt daarbij. In plaats van het pushen van je product of dienst maak je bij inbound marketing slim gebruik van je eigen kennis en content. Deze effectieve marketing methode draagt bij aan een stabiele stroom van leads en klanten met als uiteindelijke doel het overtreffen van de verwachtingen (zodat de klant weer over jou praat). Meer weten? Lees hieronder meer over de vier fasen van inbound marketing. Nog meer weten? Neem dan contact op.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een methode waarbij een potentiële klant in zijn gehele beslissingsproces wordt voorzien van nuttige informatie wat bijdraagt aan de aankoop van een product of dienst.

Het beslissingsproces is opgedeeld in vier verschillende fasen

1. Het aantrekken van potentiële klanten
2. Potentiële klanten converteren naar warme leads
3. Warme leads transformeren naar klanten
4. Klanten blijven voeden met waardevolle informatie

Voor iedere fase kunnen er verschillende instrumenten worden ingezet om de klant naar het uiteindelijke doel te bewegen. Hoe meer aandacht er naar de verschillende fasen gaat hoe groter de kans wordt dat een klant succesvol naar een volgende fase gaat. Hoe vefder de klant in deze fasen komt, hoe meer hij oplevert voor je bedrijf.

Wat is het verschil tussen inbound en outbound marketing?

Wanneer je stopt met outbound marketing (ofwel het betalen voor advertenties op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Google) stopt ook de aanvoer van leads.
Bij inbound marketing blijft de aanvoer van leads gewoon doorgaan. Zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Het is daarmee een investering die zich over een lange periode terugbetaald.

Het aantrekken van potentiële klanten

Het aantrekken van nieuwe klanten bestaat in grote lijnen uit twee onderdelen. Aan de ene kant bepaal je wie je gaat targeten. Aan de andere kant bepaal je hoe je dat gaat doen.

Wie ga je targeten

In eerste instantie is het van belang dat je een goed begrip krijgt van wie jouw klant is. Een bewezen aanpak om hier achter te komen is de ontwikkeling van persona’s.

Door persona’s te ontwikkelen krijg je meer richting. Je weet voor wie je content maakt en kan op die manier eenvoudiger je content vormgeven.

Het is vervolgens van belang dat je de content indeelt/structureert.
Je wil je klant op het juiste moment met de juiste informatie benaderen zonder dat dit opdringerig aanvoelt.

Tevens is het van belang dat je content creëert dat een antwoord geeft op mogelijke vragen die een potentiële klant heeft tijdens het koopproces.

Hoe ga je targeten

Vervolgens is het verstandig om een gedegen marketingstrategie neer te zetten. Hierin bepaal je voor wie je gaat schrijven (de persona’s) welke onderwerpen naar voren komen en hoe je deze content vervolgens gaat verspreiden.

Er zijn verschillende kanalen die je hierbij kan gebruiken:

  • zoekmachine geoptimaliseerde pagina’s (SEO);
  • Bloggen
  • Social media
  • Adverteren
  • E-mail marketing
  • Offline marketing
  • Influencer marketing

Door de bovenstaande kanalen in te zetten, beweeg je potentiële klanten naar je website. Als ze eenmaal op je website zijn is het van belang dat je ze omzet naar warme leads.

Potentiële klanten converteren naar warme leads

Is het gelukt om met de juiste content mensen naar je website te krijgen dan is het tijd voor een volgende stap. Verschillende inbound marketing tools en technieken moeten de potentiële klant omtoveren naar een warme lead. Enkele van deze voorbeelden zijn goede landingspagina’s met de juiste CTA’s, chatbots, e-mail marketing en conversie optimalisatie.

CTA’s & Landingspagina

Zorg voor de juiste Call to Actions (CTA’s). Geef je potentiële klant een reden om zijn of haar e-mailadres achter te laten. Dit kan zijn door het aanbieden van een gratis stukje informatie. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een popup of op een aparte landingspagina.

Live Chat & Chatbots

Ook een live chat of een chatbot is een effectieve manier om e-mailadressen af te vangen. Begint iemand een gesprek met de klantenservice of chatbot dan kan je vanuit dat punt iemand remarketen. Dit doe je door een doeltreffende e-mail marketing campagne te bedenken.

E-mail marketing

Heb je eenmaal dat fel begeerde e-mailadres dan wil je uiteraard niet handmatig iemand hoeven mailen. Middels marketing automation zorg je ervoor dat de gegevens niet alleen in je CRM staan maar ook terechtkomen in een e-mail marketing campagne. Deze campagne bestaat een reeks e-mails die waardevolle informatie bevatten. In iedere e-mail probeer je de aandacht van de klant op zo’n manier te trekken dat hij je website weer bezoekt.

Het is hierbij van belang dat je op een continue manier bijdraagt aan het beslissingsproces. Deze informatie moet ertoe leiden dat iemand bij jou een aankoop doet.

Warme leads transformeren naar klanten

Een belangrijk aspect van een goed werkende inbound marketing strategie is dat je (potentiële) klanten tijdens het gehele aankoopproces blijft voeden met waardevolle informatie. Dus ook in de deze fase.

Het goed in kaart brengen van het koopproces en voor iedere stap unieke content maken is
een cruciaal onderdeel. Je wil weten op welk moment de gemiddelde klant converteert. Als je weet waar dit is, kan je daar meer aandacht aan geven zodat dit moment nog aantrekkelijker wordt en het nog beter gaat converteren.

Belangrijke elementen die bij kunnen dragen aan het bepalen van dit succes zijn:

Customer relationship management

De warme leads staan als het goed is al in een systeem. Wanneer een lead een klant wordt wil je weten op welke punten hij jouw content heeft geconsumeerd. Wanneer is hij op je website geweest, met wie heeft hij contact gehad en welke e-mails heeft hij gekregen. Je kan hier het beste een gedegen CRM systeem voor gebruiken.

Marketing Automation

Met behulp van marketing automation breng je een potentiële klant sneller dichterbij de beslissing om te kopen. E-mail marketing (zoals eerder beschreven) hangt hier volledig mee samen.

Weet jij welke stappen er genomen worden in een aankoopproces dan kan je hier middels een serie e-mails op inspelen. Je geeft je potentiële klant de juiste moment de juiste informatie bij voorkeur op de juiste locatie.

Statistieken

Een fundamenteel onderdeel om het rendement op de investering in inbound marketing te meten zijn de statistieken. Een lead heeft gemiddeld 13 touch points nodig om tot een beslissing te komen. Wat je wil weten is welke activiteiten hebben geleid tot een sale.
Je wil dit op een gedegen manier bijhouden. Bij voorkeur in een systeem waarin niet alleen de sales statistieken staan maar wat ook is aangesloten op je CRM, je e-mail marketing automation en de statistieken van je website. Dit is een essentieel onderdeel als je de juiste beslissingen wil nemen.

De verwachting overtreffen

Het inbound marketing proces stopt niet bij een aankoop. Je wil tenslotte de klant gerust stellen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Daarnaast wil je een positieve indruk achterlaten die blijft hangen.

Wederom doe je dit door de klant content te geven, die hij wellicht niet had verwacht maar die wel bijdraagt aan het gehele koopproces.

Dit alles heeft als doel om de verwachtingen van de klant te overtreffen. Niet alleen zal een klant terugkomen en meer bij je kopen. Ook zal een klant positief over je praten en jouw producten aanprijzen bij anderen. Een betere reclame voor je bedrijf bestaat niet.

Nu we weten wat de laatste fase is in het inbound marketing process volgen hieronder enkele handreikingen in hoe je de verwachtingen van een klant kan overtreffen.

Los problemen écht op

Zorg ervoor dat je de vragen die je klant heeft op zo’n manier beantwoord worden dat ze daarna geen vragen meer hebben. Hiervoor komen ze tenslotte naar je toe. Doe je dit door middel van online content, dan worden niet alleen de vragen van je klanten beantwoord maar ook die van potentiële klanten. Je creëert hier vertrouwen mee. Op de lange termijn betaalt dit zich uit in (gratis) mond op mond reclame wat potentiële klanten makkelijker over de streep trekt.

Hou de snelheid erin

Wanneer een klant een vraag stelt, dan wordt het antwoord het liefst gisteren verwacht. Hoewel dit onmogelijk is wordt prioriteit geven aan een openstaande vraag als positief ervaren. Ook als het niet mogelijk is om een vraag direct op te lossen, aangeven dat je er mee bezig bent zal een klant het gevoel geven dat je ze serieus neemt. Door een goed CRM systeem te gebruiken wordt het tijdig reageren eenvoudiger en het kan in sommige gevallen zelfs deels geautomatiseerd worden.

Denk mee met je klant

Een antwoord op een vraag die nu wordt gesteld is niet altijd het beste antwoord voor de toekomst. Geef daarom altijd een eerlijk antwoord dat inspeelt op de toekomst. Ook als dit ervoor zorgt dat je nu geen business kan doen. Je klant zal inzien dat je voor de lange termijn een grotere meerwaarde kan bieden dan op de korte termijn.

Werk mee aan het succes van je klant

Wil je de verwachtingen van je klant overtreffen zorg er dan voor dat je precies weet waarom zij bjij jou een product of dienst afnemen. Als jij de pijnpunten en daarmee de reden van een aankoop precies kan benoemen dan is het eenvoudiger om pijnpunten op te lossen. Hoe sneller je dit doet, hoe eerder jouw klant een volgende stap kan zetten en succesvol kan zijn.

Luister en acteer op feedback

Feedback ontvangen is niet altijd leuk. De manier waarop je feedback ontvangt kan het verschil maken. Wil je de verwachtingen van een klant overtreffen, luister dan aandachtig en zorg ervoor dat de onvolkomenheid waar ze mee komen wordt opgelost. Om feedback te ontvangen is het wel handig om systeem te hebben waarmee dit kan. Ook hier geldt een goed CRM systeem helpt daarbij.

De 4 fasen van Inbound Marketing

Beginnen met inbound marketing is waarschijnlijk al gebeurt. Eén of meerdere van de beschreven onderdelen worden al uitgevoerd, dat kan bijna niet anders. Maar het inzichtelijk maken van de fasen die doorlopen worden om van een vreemdeling een klant te maken is een andere verhaal.

Inbound Marketing iets voor uw bedrijf?

Heb je na het lezen van de bovenstaande informatie over inbound marketing nog vragen of wil je graag weten hoe wij voor jou een inbound marketingstrategie kunnen opzetten? Neem dan contact op met Marsmedia.