array(4) { [0]=> string(45) "/wp-content/uploads/2018/10/gravity-forms.jpg" [1]=> int(1271) [2]=> int(716) [3]=> bool(false) }

Gravity Forms – Review & mogelijkheden

3760. Dat is het aantal plugins dat beschikbaar is wanneer je binnen de WordPress plugin marktplaats zoekt naar “contact form”. Een grote verscheidenheid aan meer en minder bekende plugins komt naar boven waarbij Contact Form 7 misschien wel de meest bekende is. Met meer dan 1 miljoen installaties veruit de meest populaire plugin voor contactformulieren. Maar, wil je meer dan een simpel contactformulier of ben je op zoek om bepaalde zaken te automatiseren door middel van een formulier? Dan biedt de Gravity Forms WordPress plugin uitkomst. Lees hieronder waarom!

Wat zijn de voordelen van Gravity Forms?

Als je naar een plugin op zoek bent die net iets verder gaat dan een naam, e-mailadres en telefoonnummer dan is Gravity Forms 100% hetgeen je wil hebben. Deze plugin is er op gericht om op eenvoudige wijze complexe formulieren te bouwen. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om een uitgestrekt landschap aan zogenaamd Add-Ons toe te voegen aan jouw formulier. Denk aan betaalmogelijkheden, een pdf generator en koppelingen met allerlei andere applicaties.

Eenvoudig te gebruiken interface

Een formulier maken met Gravity Forms is zeer eenvoudig. De velden kan je vanuit je scherm naar de locatie in het formulier slepen en naargelang aanpassen. Deze plugin komt verder met een onnoemelijke hoeveelheid opties die je niet allemaal gaat gebruiken maar wel wel functioneel kunnen zijn afhankelijk van het formulier dat je gaat maken. Denk aan Opslaan en later doorgaan, conditionele logica op ieder veld en het geanimeerd laten verschijnen van velden.

Meer dan 30 standaard velden

De standaard plugin komt met meer dan 30 standaard velden die je kan gebruiken om je formulier op te bouwen. Voorbeelden zijn een veld voor je voor en achternaam, je adres, telefoonnummer of e-mailadres. Maar ook selectievakjes, radio buttons, een berichtenveld en eigen html bestaat tot de mogelijkheden. Ieder veld bevat zijn eigen opties en is afzonderlijk van de rest in te stellen. Afhankelijk van de Add-Ons die je installeert wordt dit aantal nog groter.

Conditionele logica

De sleutel naar een overzichtelijk maar complex formulier is de aanwezige optie voor conditionele logica binnen Gravity Forms. Deze logica zorgt ervoor dat er op basis van voorwaarden die jij stelt velden zichtbaar worden of juist verdwijnen. Je krijgt hiermee de controle over welke informatie de gebruiker achterlaat. Het resulteert in precies die informatie die jij nodig hebt om de volgende stap te zetten met jouw potentiële klant of lead.

Integraties

Afhankelijk van de licentie die je kiest is er een aantal integraties met Gravity Forms beschikbaar. Standaard kan je je formulier koppelen met MailChimp. Hierdoor hoef je nooit meer een nieuw contactpersoon handmatig in te voeren, wat toch al gauw enkele minuten per keer kan schelen. Andere standaard integraties zijn Mad Mimi, iContact, GetResponse, Emma, AWeber, Campaign Monitor, CleverReach en ActiveCampaign.

Ben je bereid iets meer te betalen dan gaat er een wereld voor je open als het gaat om Add Ons. Een greep uit de mogelijkheden.
 

Agile CRMBatchbookBreezeCampfireCapsule CRM
DropboxFreshbooksHelp ScoutHighrisePayPal
Pipe VideoSlackTrelloZapierZoho CRM
Authorize.netChained SelectsCouponsPartial EntriesPolls
QuizSignatureStripeStripeUser Registration
Webhooks

 

Wat zijn de nadelen van Gravity Forms?

Wil je een gratis contactformulier dan is Gravity Forms geen optie. Op moment van schrijven heeft Gravity Forms drie Licenties: Basic voor €59 per jaar, Pro a €159 en een elite licentie met alle opties en een onbeperkt aantal websites a €259 per jaar.

Een ander nadeel is dat het enige tijd kost om te ontdekken welke mogelijkheden je allemaal hebt, maar dan kom je wel ergens. Andere nadelen kunnen we momenteel niet verzinnen.

Betaalmogelijkheden koppelen aan Gravity Forms

Ben je op zoek naar een simpele manier om iets te verkopen via je website en heb je geen zin om (bijvoorbeeld) Woocommerce te installeren? Ook dan biedt Gravity Forms uitkomst. Je kan op verschillende manieren een betaalmogelijkheid toevoegen aan je formulier.

PayPal

PayPal is te gebruiken wanneer je de Pro versie van Gravity Forms afneemt. Het voordeel is dat deze betaalmogelijkheid zeer simpel te installeren is. Het enige dat je nodig hebt is een (zakelijk) PayPal account en je kan aan de slag. Een nadeel is dat niet iedereen een paypal account heeft. Je sluit hiermee een groot potentieel uit als het gaat om je toekomstige klanten.

Pronamic Pay

Een andere optie is gebruik maken van de betaalde plugin van Pronamic (+6000 installaties). Voor €39,- per jaar kan je gebruik maken van Pronamic Pay. Het biedt je de mogelijkheid om direct betalingen te ontvangen via Gravity Forms. Het enige dat je nodig hebt is een zakelijk Mollie account. Hierna kan je vrijwel alle soorten betaalmogelijkheden toevoegen aan je formulier.

GF Mollie by Indigo

Een (gratis) optie is gebruik maken van de betaalplugin van Indigo webstudio (+300 installaties). Ook zij maken gebruik van een koppeling met betaalprovider Mollie. De plugin lijkt op moment van schrijven niet onderhouden (7+ maanden geleden) en is daarom, gezien het idee dat het om betalingen gaat, geen prettig idee.

Add-on Gravity PDF

Heb je eenmaal die betaalmogelijkheid toegevoegd dat is het wel zo handig als je klanten ook direct een factuur kunt sturen in de vorm van een pdf. Hiervoor biedt de Add-on Gravity PDF uitkomst. Met ruim 20.000 installaties is deze plugin zeer populair onder Gravity Forms gebruikers. Gravity PDF biedt je de mogelijkheid om ingevulde velden te verwerken tot een “tastbare” pdf die je mee kunt sturen met een e-mail of beschikbaar kan stellen voor download. Bestaande pdf’s, zoals je wel eens download bij de belastingdienst, kunnen door middel van de service die Gravity pdf biedt ook worden gebruikt. Complexere oplossingen dan een simpele factuur kunnen met deze Add-on worden gerealiseerd.

Minder administratief werk door een connectie met Zapier

Last but not least, kan je Gravity Forms koppelen met Zapier. Deze online applicatie biedt je de mogelijkheid om een ingevuld formulier te koppelen aan zo goed als elke andere applicatie die er maar is. Dit zorgt ervoor dat je, wanneer je het allemaal goed inricht, veel minder administratief werk hoeft te doen. Denk aan het overtikken van klantdata van je e-mail naar je CRM systeem of een e-mailadres toevoegen aan je mailinglijst. Kleine handelingen die je iedere keer een minuut of meer kosten zijn hiermee verleden tijd. Op jaarbasis scheelt dit vele uren nutteloos werk.

Conclusie

Gravity Forms is veel meer dan een contactformulier en biedt je een eindeloze hoeveelheid mogelijkheden. Hoewel de plugin inderdaad wat geld kost is dit het dubbel en dwars waard. De tijd die je bespaart met het overtikken van de contactgegevens van je binnenkomende leads naar de CRM systeem heft de investering alleen al op.

Meer halen uit Gravity Forms?

Wilt u ook meer halen uit Gravity Forms en zou u hier graag hulp bij hebben? Neem dan contact op met Marsmedia.

« Terug